Dnes si povíme něco o tom, jak bojovat brýlemi s horším viděním v noci.
V minulém článku jsme si pověděli, proč vidíme v noci hůře než ve dne. Dnes si povíme něco o tom, jak bojovat brýlemi s horším viděním v noci. Základem je vždy kvalitní korekce dioptrické vady očí. Každá i nejslabší nekorigovaná vada oka vede k horšímu vidění v noci a k vyšší únavě očí. Kvalitní dioptrické brýle v dnešní moderní LED době však již někdy nestačí. Přední výrobci brýlí a brýlových čoček si toho jsou vědomi a vyvíjejí nové technologie, které eliminují modré světlo xenonových výbojek a LED žárovek. Toto modré světlo je hlavní příčinou oslnění například od protijedoucích vozidel a obecně špatného vidění v noci a za zhoršených světelných podmínek, jako je déšť, mlha a východ nebo západ slunce.
Brýlové čočky pro řidiče
Jednou z novinek posledních let jsou speciální brýlové čočky pro řidiče. Většina výrobců brýlových čoček vyvinula speciální materiál a typ povrchové úpravy tak, aby co nejlépe blokoval modré světlo od světlometů protijedoucích aut. Řidič používající tento typ čoček pak vnímá menší oslnění, lépe odhaduje vzdálenosti a pociťuje nižší únavu očí.
Tyto čočky nejsou určeny pouze pro řidiče. Ocení je také cyklisti, chodci nebo spolujezdci. Jejich blokaci modrého světla také oceníte u počítače a všech digitálních obrazovek, které modré světlo také vyzařují. Jsou určeny na celodenní nošení, ne pouze za volantem automobilu. Jejich označení jako brýlové čočky pro řidiče je spíše marketingové odlišení od ostatních typů brýlových čoček.
Jejich hlavní nevýhoda je zatím poměrně malé rozšíření napříč portfólii výrobců. Někteří výrobci je např. nedodávají v samozabarvovací úpravě nebo na všechny typy svým multifokálních brýlových čoček.
Sluneční brýle pro řidiče
Běžné sluneční brýle jsou příliš tmavé pro používání v noci a nepovolují to ani naše právní předpisy. Někteří výrobci však vyrábějí slabě nažloutlé čočky, které plní normu i pro použití v noci a za zhoršených světelných podmínek. Žlutá barva je pak velmi kvalitní blokátor modrého světla a eliminuje tak negativní vliv světlometů automobilů na naše ostré vidění.
Antireflex blokující modré světlo
Dnes již každý výrobce brýlových čoček má ve své nabídce antireflex blokující modré světlo. Primárně jsou tyto antireflexní úpravy používány proti únavě od digitálních obrazovek. Mezi modrým světlem z LED prvků monitorů a světlometů však velký rozdíl není. Úspěšně je lze využít i za volantem automobilu. Nepřinášejí tak dobrou blokaci modrého světla jako speciální brýlové čočky pro řidiče, ale jsou dostupné na všechny typy brýlových čoček, a to je jejich veliká výhoda.
Samozabarvovací brýlové čočky
Samozabarvovací brýlové čočky se standardně dodávají v hnědé a šedé barvě. Většina výrobců pak dodává i barvu zelenou. Tato zelená barva je mezi zákazníky méně známá a málo rozšířená. Je to však veliká škoda, protože dokáže kvalitně blokovat část modrého světla a v kombinaci s antireflexem blokujícím modré světlo je velmi dobrou volbou pro řidiče.